Çoklu Görev ya da Aynı Anda Birden Fazla İşi Yapabilme
Yeni çağın hızına ayak uydurmaya çalışırken yaşadığımız en büyük problemlerin başında zamanı yetiştirememek geliyor. Bu da bizi aynı anda birçok işi yapmaya itiyor. Yemek yerken e-postaları incelemek, sosyal medyada gezmek, telefonla konuşmak neredeyse normal bir alışkanlığımız olmaya başladı. O kadar hızlı ve yoğun yaşıyoruz ki aynı anda birden fazla işi yapabilmek yeni çağ insanın becerilerinin arasında gereklilik gibi hissetmemize yol açıyor.
Multi-tasking yani aynı anda birden çok işi yapabilme durumu özellikle teknoloji çağında büyümüş çocuklarda sıklıkla ders çalışırken müzik dinleme, sosyal medyada vakit geçirme ya da gelen mesajlarla ilgilenme gibi davranışlarla karşımıza çıkmaktadır. Anne babaların çocuklarıyla yaşadıkları problemlerin başında gelen akademik başarı konusu akıllı ekranla beraber ders çalışmaya dönmesiyle aile içinde önemli bir konu haline gelmiştir. Ebeveynlerin sıklıkla şikâyetçi olduğu bu konunun ders başarısını düşürüp düşürmeyeceği de bilim insanları tarafından incelenip araştırılmıştır.
Peki yapılan araştırmalar MULTI-TASKING hakkında ne diyor?
İnsan zihni oldukça gelişmiş bir yapıya sahiptir. Ancak araştırmalar gösteriyor ki zihnimiz bu açıdan oldukça sınırlıdır. Araştırmalar, aynı anda yapabileceğimiz aktivitelerin ancak farklı zihin kanallarında işlenmesiyle mümkün olduğunu gösteriyor. Yani yürürken konuşabiliyoruz çünkü farklı zihinsel kanallarda işlenmektedir. Ancak aynı anda hem ders çalışıp hem mesajlaşmanın fonksiyonel olmadığı görülüyor.
Aynı anda birkaç iş yapılınca ne oluyor?
Beyin görüntüleme ile yapılan araştırmalar gösteriyor ki birden çok işin aynı anda yapılması yapılan işin süresinin artmasına sebep oluyor. Performansı düşürüyor. Hafıza, dikkat ve öğrenmeyi olumsuz yönde etkiliyor. Normalde beyin uzun süreli öğrenmede zihnin hipokampüs adı verilen bölümüne bilgileri depolarken aynı anda birkaç şeyle ilgilenildiğinde zihninstriatum adı verilen kısa süreli olarak bilgiyi depoladığı bölüme gitmesine sebep olabiliyor. Bu da öğrenilen bilginin sonradan tekrar hatırlanmasını güçleştiriyor.
Yani yapılan araştırmalar sonucunda zihnimizin aynı anda birkaç işi beraber yapabilmesi işin kalitesini düşürüyor. Öğrenilen bilgiler kalıcı olmayabiliyor. İşi gerçekleştirme süresi uzayabiliyor. Dikkat ve odaklanmada sorunlar yaşanabiliyor. Bu da ebeveynlerin ders çalışırken telefonla ilgilenme konusunda ders başarısını olumsuz yönde etkileyebileceğini gösteriyor.
Yazdır
Önceki sayfa
Sayfa başına git
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |